torsdag 25 juni 2015

Jag tänker på döden.


Det här med att finnas och inte finnas…och att jag inte riktigt köper det…tror jag. Kanske är det för att det är så svårt att ta in, människa här, levande – hon finns och sekunder senare – inte här. Näe. Visst, hjärtat slår inte längre och verbal kommunikation är ej längre en möjlighet. Men arvet, alla spår en enda människa kan lämna efter sig. Barn, barnbarn, barnbarnsbarn, vänner och alla andra vars liv en människa berört. Hennes energier finns hos oss, vi har plockat med oss henne, bär med oss i hjärta och hjärna. Kanske är det därför den kan vara så smärtsam att hantera, döden. För att människan vi säger farväl till fortfarande är så påtagligt närvarande men ändå fysiskt utom räckhåll.
Jag vet inte hur jag tror om vad som händer sedan, kanske är vi bara energier som liksom ebbar ut, kanske är själen mer beständig och vandrar vidare (det finns ju några olika alternativ), kanske levde vi en gång och det var gott nog. 
Hoppas, gör jag i alla fall, att vi får hänga kvar runt nära och kära ett tag efter att vår fysiska existens upphört, som energi eller hur som. Känns tryggt så, att hon svävar runt de sina, viskar att vi inte ska hetsa upp oss så över detta, långt liv – gott så.

Sov så gott du fina människa, tack ska du ha för alla de andra. Bra jobbat, värdigt levt.

1 kommentar:

Librarybeth sa...

Svårt att acceptera. Man vet ju att människor har funnits före man ens själv var påtänkt. Känns väldigt svårt för en att acceptera att det kommer att komma en tid då man inte får vara med! Man vill vara med.
Det är en gåta för oss, hur vi ska förhålla oss till det.