måndag 30 april 2012

Svenskt Tenn i mina drömmar

Vi tog en sväng till Svenskt Tenn igår, jag och väninnorna. Jag hade inte sett butiken sedan ombyggnaden...som om jag behöver en anledning att besöka paradiset på jorden.
Såklart kunde vi inte motstå en kopp te i den alldeles ljuvliga tesalongen, rarare te-fröknar får man leta efter...godare te med för den delen. Bakom tesalongen finns Estrid Ericsons arbetsrum bevarat intakt, som ett tittskåp i verklig storlek. En av hennes grundteser inom inredning var att "Det spelar ingen roll om man blandar gammalt eller nytt, möbelstilar, färger eller mönster. Saker man tycker om kommer ändå av sig själv smälta samman till en lugn enhet. Hemmet behöver inte vara i detalj planerat och utstuderat bara det är sammanfogat av delar som dess invånare trivs med och älskar."
En liten vas att drömma om....eller leta efter liknande.
 Underlägget under tekannan finns med på min önskelista...om någon håller koll.
Ett ultimat ställe att ta igen förlorad tid och komma ikapp när man inte setts på länge. Lungt och lågmält och underbart i största allmänhet.
 Jag valde ett svart te, Svenskt Tenns egen blandning, ett svart te som förstärkts med citron och fläder.
Hela butiken är som en dröm och jag ville bara flytta in i varenda skyltning, ärligt talat så vet jag inget vackrare sätt att inreda än som Estrid Ericsons Svenskt Tenn. Jag känner mig så otroligt inspirerad inför inredningen av vårt eget hus. I butiken fanns en specialtidning med artiklar skrivna utifrån Svenskt Tenn....så nu kan jag hela historien. Visste tex inte att SvT var en av de första företag att ge delar av sitt överskott till välgörenhet. All utdelning går via stiftelsen till forskning och utbildning. Vilken grej! 
Och överallt i hela butiken och tesalongen de allra mest fantastiska vårbuketter med favoriten ranunkel, på min inredningslista finns nu en rund liten vas i silver eller tenn.

3 kommentarer:

Librarybeth sa...

Lordi, lordi me!! Jag kan bara njuta av dina bilder!! Och som jag tycker Estrid Ericsons ord är sanna ledord! Jag har inte heller hunnit med Svenskt tenn sedan flytten.

Garderobenmin sa...

Librarybeth - väl värt ett besök....kan rekommendera både sockerkakan och chokladtryffeln i tesalongen ;-)

Garderobenmin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.