onsdag 18 september 2013

i kulturens tjänst



Vi har en mycket aktiv och hårt arbetande konstförening här i vår stad (jag sitter i styrelsen ;.) Vi håller i fem utställningar om året, i vår fina konsthall. På lördag är det dax för höstens första vernissage och vi ställer ut Gerhard Nordströms installation De älskade Mozart, ikväll har jag varit iväg och byggt upp installationen ihop med mina kamrater. Väldigt intressant verk, ställdes ut för första gången i början av 1970-talet. Mer om utställningen på lördag. Hallå Härnösands kulturivrare (ni vet vilka ni är!), go see! När vi monterade för fullt fick jag syn på något kludd på baksidan av en av delarna till installationen. Nordström har skrivit "Det vilda torget. Tranströmer" Festligt. Min styrelsekamrat analyserade fram att konstnären stått i sin ateljé och hört något han gillade på P1, snabbt med pensel i hand kluddade han ner en minnesanteckning på det som närmast fanns till hands, baksidan av ett konstverk. Jag var ju såklart tvungen att kolla upp Det vilda torget nu när jag kom hem; en av Tranströmers diktsamlingar, fr 1983, innehåller bland annat en av hans mest citerade dikter Från mars -79, så bra att ni får den till livs här och nu.

Från mars -79
Trött på alla som kommer med ord, ord men inget språk
for jag till den snötäckta ön.
Det vilda har inga ord.
Det oskrivna sidorna breder ut sig åt alla håll!
Jag stöter på spåren av rådjursklövar i snön.
Språk men inga ord.

2 kommentarer:

Librarybeth sa...

Ah! vilken upptäckt!

Garderobenmin sa...

Ja kul va! Kulturella spår.