tisdag 17 augusti 2010

En helg

En ljuvlig helg! För första gången fick vi känna hur det är att ha en sommarstuga som det går att åka till bara över helgen, nära och enkelt. Svärisarna var med och det är som alltid ett rent nöje att hänga med dem. Jag målade möbler, oljade fönsterfoder på hög höjd och åt väldigt god mat. Njöt även av sommarens första! bad. Overkligt härligt, livet är allt bra fint.
Helgens gladaste upptäckt, det växer KarlJohansvamp på vår tomt! Hur lyxigt är inte det, absolut godaste svampen tycker jag....fast tryffel är ju också gott men lite mer svårplockat ;-) Kantarellerna har Kiddet plockat med Svärisarna. Svampen satt som en smäck till fredagens entrecote.
Min matupptäckt för sommaren. Färsk gul lök, klyv i halvor, lägg på en klick smör, salt och lite rosmarin på varje halva, slå in i folie och släng på grillen ett par minuter. Ett helt underbart tillbehör till i princip vad som helst.
Grillad röding med dill, citron och ett berg av räkor. Svärfar kan detta med mat, bättre än de allra flesta faktiskt.
Kliver man upp ca 04:00 hemma i mitt hus så ser det allt som oftast ut så här utanför fönstret. Det blir faktiskt lite lättare att vara nöjd med att vara vaken vid denna okristliga tid när man får den synen vid nattmatningen.

4 kommentarer:

Malin Z sa...

På A svarar jag fantastiskt, på B underbart och på C "de e livet de!". Kramar!

Garderobenmin sa...

MalinZ - ;-) Kram!

Jenny sa...

Åh, vad underbart. Jag får ju en tår i ögat vad vackert. Ibland undrar man om man är på rätt ställe... Och härligt med svamp! R kom in häromdagen med en svamp han hittat i gräsmattan och var mäkta stolt -Här får du mamma, en kantarell!

Garderobenmin sa...

Jenny - ni är INTE på rätt ställe. Kom hit! Kram.