tisdag 8 november 2011

Jag tänker att;

....det är trevligt att lära sig nytt och måsta erkänna att man kanske inte hade koll. I helgen har jag lärt mig om Halloween, att det inte alls är en kommersiell amerika-grej (ja alltså nu är det kanske det men inte från början) utan en urgammal förkristen tradition från kelterna på Brittiska öarna, All Hallows' Eve. Kändes skönt, för jag gillar ju hela grejen med maskerad, spöken och häxor då och då men vill gärna att det finns plats för lite eftertanke också....dock vill jag inte blanda ihop det med allhelgona som är en av mina vackraste högtider. Tända ljus för att minnas, det lär jag mina barn. OCH om man läser på om halloween så var det ju faktiskt det man gjorde även då, back in the days of kelterna. Men som sagt, det är kul att lära nytt och återigen fascineras jag av kyrkans uppfinningsrikedom när det gällde att adoptera folkliga tratidioner och göra dem kristna.

Inga kommentarer: