måndag 25 november 2013

i pyntets tider

Hemma bäst. Hemma igen. Hej älskade ungar. Tack älskade svärisar och föräldrar. Tack kamrater för en av årets bästa helger.
Nu skrotar jag och dagislediga Kiddo på här hemma, Kisen sover men vaknar nog snart. Jag adventspyntar huset....och älskart. Varje år har vi en stor (riktigt stor) julfest hemma hos oss, en tradition som började i Linköping för ca 11! år sedan och har följt med hit till Härnösand via några riktigt lyckosamma år i Göteborg. Flera är de äktenskap som har sin grodd på våra julfester! Dock har festen aldrig varit så stor som här i Härnösand*, husets väggar kommer bågna och taket hoppa. Vi bjuder alltid från alla håll och kanter av vår bekantskapskrets, gamla vänner blandas med nya, det kommer folk från våra arbeten och vårt grannskap. Hör vi talas om någon nyinflyttning som verkar skoj ser vi till att möta hen och bjuder helt sonika in innan vi känner dem. Ett år "överföll" jag en person på Hemköp, förklarade att jag visste att de flyttat hit och bjöd dem på fest. De kom och resten är historia. På lördag är det dax igen....och därför pyntar jag i tid. Inga tomtar eller så men med ljusstakar, kanske en julgardin och ett ståtligt pepparkakshus som kidsen byggde i helgen. Lite så. På inköpslistan står även hyacinter, mossa, en prydnandsgran och julstjärnor.

*En gång var festen röjigare och större än någonsin, lägenheten på Lammelyckan dog nästan glädjedöden. Bra tider det med!

Inga kommentarer: