torsdag 11 mars 2010

en dag lite si och sådär

Min mage funkar inte så bra sedan min lilla sjuka förra veckan. Jag kräks typ var annan dag, troligtvis av för mycket magsyra, och mår illa mest hela tiden. Nåja, i morse fick jag nog och drog till vårdcentralen. Mitt första besök på just denna, ingen höjade kan jag säga. De upprepade min redan självställda diagnos, sa att det nog skulle gå till sig, rekommenderade några andra piller och lite provtagningar. 
Det kändes inte som sjukvården idag låg på någon hög nivå direkt. När jag kom in för provtagning ( 1a gången) tittade sköterskan på datorn för att se vad min läkare skrivit. Vände sig mot mig och sa Jaha, du skall alltså göra ett graviditets test. Eehhh, näe. Just den grejen är vi rätt säkra på.....
Test nummer två var blodprov för att kolla sockernivå i blodet för att utesluta graviditetsdiabetes. Föga överraskande hade jag för lågt värde och sköterskan säger. Ja, det var lite lågt. Du borde nog försöka äta något..... Tack för den, det är ju det jag försökt i två veckor men liksom inte lyckas med och varför jag nu är här för att få hjälp. Sedan fick jag gå. Tack och bock. Har nu nya tabletter och mår lite mindre illa. Håll en tumme för mig att all blir bättre med sömn i natt och vila imorgon. På lördag tänker nämligen jag och Kiddet ha tjej-schlagerparty hos oss. Så det så.

6 kommentarer:

B sa...

Grrrrr, vårdcentralen i ett nötskal! Det där med graviditetstestet var ju så löjligt att det nästan var kul :-) hoppas du blir bra snart!

Malin Z sa...

Men herregud, ska man skratta eller gråta!? Grav test, haha! No shit Sherlock!! Hoppas du mår lite bättre i alla fall så schlagerpartyt kan genomföras med bravur. Kramar!

Snart tretti sa...

Usj, håper det bedrer seg fort! Er spesielt ille å ikke være i form med bebis i magen!

God bedring og God helg:)

Garderobenmin sa...

B - Jag ser det som en rolig anekdot ;-) Allt annat blir för deppigt.
MalinZ - ja, haha. Både jag och sköterskan fnissade lite åt den stackars AT-läkaren som inte riktigt hade koll på vad hon gjorde.
Grommis - Helt rätt, bebis-sparkar är inte lika mysiga när man mår illa och har ont precis där som bebben sparkar.
Tack!

Ida sa...

Vad fick du för tabletter då? Grav-illamående kan ju komma sent i graviditeten också. Hoppas det inte är det...

Garderobenmin sa...

Ida - nä nä, detta är inget gravidillamående. Min mage pumpar ut saltsyra så fort jag äter något annat än lättsmält tråkmat.