fredag 30 september 2011

i grund och botten en konsthistoriker

Jag är ju som sagt konsthistoriker till utbildning, en riktig historia-nörd. Därför kunde jag inte undgå att se likheten här, mellan min bild från Åtvidaberg och Rickard Bergs målning Nordisk sommarkväll. OCH som den sanne historikern kan jag heller inte låta bli att visa er detta och samtidigt tvångs-informera er om att personerna i Bergs målning inte är några andra än vår egen Prins Eugene och sångerskan Karin Pyk, båda polare till konstnären. Vilken klick!
Mystik och öververklighet, det var grejen tyckte Berg.

3 kommentarer:

Librarybeth sa...

Och jag har hört/läst att paret inte poserade tillsammans när konstverket blev till... kan det vara så illa. Visst krossar det lite bilden av kärleken i luften... god vilken partycrasher jag är f'låt....;)

Garderobenmin sa...

Librarybeth - precis så var det, en i Sverige och en i Italien....dess utom sägs det ju att prinsen inte var speciellt intresserad av damer alls...Men det är ju så med detta verk att det inte alls handlar om kärlek, detta är två människor som försjunkit in i sig själva, i kontemplation över livets storhet, det sublima och öververkliga.....ja just det, vad var det du sa om party kraschare...;-)

Gunilla sa...

Intressant! Det var det också när jag var på Skagenmuseet förra helgen och fick lära mig massor om både natur och kultur. Skagenmålarna målade ju gärna av båda varandra och lokalbefolkningen. Kulturhistoria på hög nivå!