måndag 15 december 2014

lista i advent...inte för att advent har ngt med saken att göra men ändå en lista



Är både trött och lite krasslig (tänker sova bprt detta krassel inatt btw) så instället för min dag blir det en lista. Knycker lite random frågor som senaste Styleby frågat Jan Gradvall (vars svar fö fick mig att känna mig nära besläktad med honom. Mina paltor idag är en sidenskjorta fr Burberry  som jag återfunnit i garderobens djup, min kimonoinspirerade blus fr Zara, jeans fr H&M och skor fr Vagabond.
Favorit-ägodel; Förutom vår konst och mina smycken som jag är väldigt förtjust i får jag nog säga mina glasögon och min mobil.
Vad gör du när du är ensam; Slår på TVn i biblioteket, tar med mig datorn, telefonen och div olästa magasin och sätter mig i soffan...med filt...alt tänder en eld i kakelugnen i matsalen och sätter mig vid matbordet med samma kit plus en kaffe. OBS, detta händer "once in a blue moon" som de säger over there.
När visste du att du ville jobba med kultur; När jag var lill-liten ville jag bli Indiana Jones, när jag blev lite större förstod jag att det betydde arkeolog och höll fast vid min önskan....historia har alltid varit mitt bästa tills jag började läsa konsthistoria på universitetet och kände det som om jag upptäckt världens största hemlighet. Fast!
Det bästa med ditt jobb; Kontakten med kulturskapare....och kamraterna på kontoret.
Din största förebild; Maken och ett par särdeles skarpa vänner.
Bästa låt; Just nu dyker dessa upp i skallen - Fairytale of New York med The Pogues, Piller i badkaret med Markus Krunegård, Du får mig med Lars Winnerbäck, Shorty av The Wanadies och geniala världsbästa Geraldine av Glasvegas plus många många fler....Gradvall valde Holiday av Madonna, ett utmärkt val.
Stilikon; Jenna Lyons, fortf Carrie Bradshaw, henne bär jag nog med mig för alltid ;-), Yasmin Sewell, Garance Dore...och som med låtarna...många många fler.
Bästa tips; Lager på lager som syns.
Ett ord som beskriver dig; just nu - trött, oftast - glad, ihärdig och påhittig
Favoritord; Serendipity.
Dricker helst; Champagne
Äter helst; bra kött gärna med risotto till, god sushi, grönsaker
Var äter du helst; just nu blir svaret På ny, gärna hypad, restaurang i Sthlm....känner ett sug efter lite glitter. Annars gärna på MatbarenHärnösand el Vägg i Vägg här i stan.
Bästa egenskap; Ganska bra på att gilla läget och att kunna göra mycket av givna förutsättningar.
Sämsta egenskap; mina memoarer ska heta Hybris - med dåligt sjäkvförtroende...haha.
Drömköp; Resor till städer i världen, en fjällgård, en kostym fr Hope.
Bästa köp; Vårt hus och sommarstuga - båda ganska muggiga när vi köpte men vårt gemensamma slit med dem gör dem till så mycket mer än hus vi köpt.
Beautyfavorit; Clarins Beauty flash balm...och rouge! Rouge saves all...plus glajer - hemma!
Stiltips; Äg din look så kan du har på dig nästan vad som helst
Om du var ett plagg; Ett par riktigt väl omhändertagna skinnskor...kanske någon av paret Ekmans skor...föreställer mig att Gösta har riktigt fina, slitna och gamla men väl omhändertagna skor....eller kanske en sidenscarf ägd av en tjusig dam på Upper East Side i NY...tänk vad man skulle få se ;-)...eller varför inte en vintage kimono som vandrat från den ena fabulösa ägarinnan till nästa genom historien. Kul fråga...vad skulle ni vara för plagg??

1 kommentar:

Jessica E sa...

Ett par snyggt slitna , välsittande jeans i en himmelsblå färg :-) eller en handsydd antil dopklänning som vandrat genom generationerna.

Är lite roligt för det är en fd kollega till mig som var på ert hus visning men som backade då det var så mycket att göra..Jag tycker det ser fantastiskt ut på de glimtar jag sett i bloggen!!! Well done!!