torsdag 9 september 2010

Adorn New Jewellery

Boktips: När jag och Maken firade 5årig bröllopsdag fick jag en finfin present av käre Svärfar. Han är lurig den där Svärfarsan, har kolla på de allra mest spridda och coola grejerna. Boken som heter Adorn (av Amanda Mansell) handlar i princip om nutida smyckesdesign och innehåller bilder av de allra mest fantastiska skapelserna. Tex en underbar brosch av designern Yeonmi Kang (som jag aldrig hört talas om tidigare) eller en mer klassisk av professor Dorothy Hogg. Jag har bläddrat i boken i omgångar och fastnar alltid för något nytt som jag missade förra gången. Hur som, det är en väldigt fin (och begärskapande) bok som får mig att längta efter lite mer unika och utsvävande smycken.
(Laurence King Publishing ger ut den, kolla in deras sortiment, mycket intressant. http://www.laurenceking.com/)

3 kommentarer:

Marie sa...

När jag gick på stora shoppinggatan i Reykiavik förra veckan (efter stängningsdags...) så gick vi förbi en butik med riktigt häftiga ringar av typerna du visar på bilden. Alla var små konstverk och unika i sitt slag. Ha-begär även om det praktiska i att använda dem är klart begränsat.

Anonym sa...

Hej!
Jag har följt din blogg en längre tid och tycker den är jätteinspirerande och bra. Är konsthantverkare i Göteborg och delar SILO ( ateljé och projektrum) med några smyckeskonstnärer och har även lite koll på andra duktiga smyckesformgivare i stan. Tycker du ska kolla in Serena Holm, Therese Stawlin, Åsa Halldin samt nyöppnade butik/ galleri FOUR i Linnestan. Har inte hunnit gå till FOUR ännu men tycker att deras tidigare arbeten har varit bra.

Mvh C

Garderobenmin sa...

C - ååh tack! Både för berömmet och tipsen. Ska genast kolla in, får börja med webben för jag är inte på plats i Gbg nu för tiden. Ska ner i okt, kollar då. Tack!