torsdag 6 juni 2013

att göra det enkelt för sig

Tjusig feeling utan någon speciell ansträngning. Idag har jag och ungarna firat nationaldag med min mor och far, bästa fina. Vi skippade förrätt vid bordet utan körde ett litet snacksrace på förstukvisten i kvällssolen istället. En liten sipp väl kylt vitt vin, färdig bricka med färskost med olika smaker, ett gott kex och en olivröra. Helt utan krångel.

Till middag blev det en av mina bästa hopkok just nu, mitt ess i rockärmen när vi får överraskningsgäster och måste trolla fram ngt gott snabbt. Pasta med kryddiga färska korvar, paprika, fetaost och persilja. Dela korvarna i munsbitar och stek tillsammans med paprikan, häll kokt pasta i stekpannan och fräs runt med korv och paprika. Smula feta och hackad persilja direkt i pannan innan servering. Precis hur gott som helst, se bara till att ha god korv i kylen så är du hemma.
Slutligen snabbtårtan nummer 1! Färdig marängbotten, bred lemoncurd på marängen och rikligt med grädde ovanpå curden, till sist hacka daim och strö ovanpå grädden. Kan gärna stå och gotta ihop sig typ en timma.
En middag som kändes hur lyxig och härlig som helst och som var anpassad precis till vad jag orkade fixa med.

3 kommentarer:

Librarybeth sa...

Finfint käk! Lätt och enkelt är min melodi. Tårtan måste testas och en veg. variant på pastan är lätt att ordna!

hjarnfrys sa...

Allt verkar himla gott och enkelt, precis rätt tänk!

Var färskosten klar så som du visar? Vad är det i så fall?

Härligt med lat-mats tips, tack.

Fortsatt trevlig helg.

Anonym sa...

Födelsedagsfirade mor med tårtan idag, snabb och toppengod:-)
//Mia