måndag 28 februari 2011

Day 08 – Most overrated book

Ok, en överskattad bok. För mig innebär det en bok som man (jag) hade stora förhoppningar om men som inte infriades. Jag kollade runt lite på andra som gjort den här listan och andra som skriver om böcker i största allmänhet. Ofta nämns Dan Browns böcker i samband med överskattade, även Gynnings två? böcker os osv. Men alltså, var det verkligen så många som trodde att de skulle vara litterära mästerverk? Så till den milda grad att de överskattats. Jag har läst flera Dan Brown, inga storverk där inte men spännande underhållning för stunden. Nä mitt val på denna punkt blir (och jag är lite rädd för att skriva detta, den är ju en klassiker å vem är väl jag att yppa något om en av de i vår litterära kanon godkända böckerna. ) Svindlande höjder av Emily Brontë. Den hade jag väldigt höga förhoppningar om men jag var på så otroligt dåligt humör under hela läsningen. Samma känsla som jag får av Strindbergs Fröken Jolie. Jävla människor å krångla till det för sig. SLUTA. Jag kommer ihåg att jag nästan skällde på en av bästisarna för att jag ogillade boken så mycket. Stackars, var ju knappast hennes fel, kanske för att hon är bibliotekarie el nått...bidrar till att framhålla den. Den är ju en klassiker!!!!
Jo men såklart inser jag att jag borde se boken lite mer ur tidens kontext, att man/de var mer fångade i måsten och regler för hur man gjorde och betedde sig....men ändå. SLUTA. Jag trodde jag skulle gilla den, jag gjorde inte det. Överskattad.

2 kommentarer:

B sa...

Där fick de! Nej mähän är inte min grej - därför hatar jag mestadels romantiska komedier också (eller filmer där kvinnor ska va lite gulligt blåsta - blä!)

Garderobenmin sa...

B - word! ;-)