torsdag 17 mars 2011

Day 19 - favorite book turned into a movie

Bästa bok som blivit film. Åhh det är så svårt att komma ihåg nått alls den här tiden på kvällen. Jag har visst bara Stieg Larsson i mitt minne för jag måste nog säga Män som hatar kvinnor. Säger även Kejsaren av Portugalien, Kalle och chokladfabriken och Ronja Rövardotter. Som bubblare skriver jag Simon och ekarna, älskade boken och ser fram emot filmen som snart bör vara klar. Jag och kollegan var pyttelite inblandade i den förra hösten...tror jag det var. Grymt coolt att få se en av imspelningsmiljöerna i verkligheten.
Alltså jag har ju läst åtskilliga deckare som filmatiserats men inga som blev så bra att jag vill välja dem som svar. Tex en otroligt bra deckare som filmats är Tatuerad torso av Helene Thursten, boken är nog en av de bästa deckarna jag läst. MEN filmatiseringen var verkligen inte ens i närheten av boken.....och jag brukar ändå gilla svenska deckare på film.

Kan ngn ge bra exempel på böcker ni läst som blivit filmer?

3 kommentarer:

Cissi sa...

En helvetes vinter av Daniel Woodrell, som film Winter's bone. Har ej sett filmen, men boken var grym och filmen har ju fått bra betyg som jag förstår det. The road av Cormac McCarthy, har ej sett filmen, men boken bland det bästa jag läst. Tycker det är många filmer nu för tiden som har böcker som förlagor.

Garderobenmin sa...

Cissi - tack för tipsen! Håller med, typ alla böcker blir filmer...men många har jag inte sett (el läst).

AnnaK sa...

Snabba cash, har dock inte sett filmen. Påven Johanna har också blivit film nu, men boken var som oftast bättre!