tisdag 8 mars 2011

Hemma hos oss - arbetsrum

I kväll får ni se vårt arbetsrum, jag älskar det färdiga hörnet i vårt arbetsrum, arbetsdelen med en röda mattan. Jag ville att rummet skulle kännas fullt, med massor av böcker men också roliga saker att titta på i hyllorna, det ska även kännas ombonat vilket den röda mattan bidrar till. Hyllorna är inte alls fulla ännu och det känns ju skönt. Arbetsrummet är även vårt gästrum genom den lilla bäddsoffan. Jag är på jakt efter en pall/puff/bord på hjul som ska stå på sidan av soffan och kunne rullas fram vid behov. Tex för mig och min laptop eller när fina vänner sover över och behöver ett nattduksbord.
Här ser man att rummet är mycket större än "myshörnet", skänken är snickrad av mormors farfar (tror jag), jag ska måla den men i väntan på att jag bestämmer mig för vilken färg så får den stå som den är. Den är bland annat mitt pysselskåp, ännu väldigt o-organiserat men det ger sig. Målningen är gjord på aluminium av det fantastiska konstnären Anna Norvell (arbetar fr Oslo) och var en bröllopspresent. (Vi önskade oss bara konst och upplevelser.)
Pryttlar i fönstret, bla mina två favoritprydnader, skrotfågeln som jag fått i present av kär bästis och guldfågeln som jag köpte på Louvren när vi var på bröllopsresa i Paris. Betongkrukorna har jag på fler ställen i lägenheten, har hittat dem på Åhlens. Gillat att formen är gammeldags och materialet lite rått.
Guldpippi fr Paris, en....Ibis?
Mitt pre-påsk hörn ;-)
Arbetsplatsen är nersållad med fotografier av allehanda sort, la grande familia hänger här och det ska byggas på med fler. Skrivbordet är ett av Ikeas billigaste och minsta, vi ville ha ett som inte var så djupt och "tungt", trots budgetpriset är det i massivt trä och inte laminat. Stolen hittade jag i soprummet till vår första lägenhet i Gbg då vi inte hade en enda möbel.
Som sagt, jag leker alltid dockskåp i hyllorna, arrangerar och kombinerar, här är tex Kiddets matruschkor och min Momiji-docka. Det glasade vykortet är en mural av en mexikansk konstnär och jag köpte det i SanFrancisco, när vi besökte Coit Tower. Ting och minne är för mig väldigt sammanlänkat, har svårt att ha nått som inte bär på minnen, alltså bara för utsmyckning.
Böcker är en av de snyggaste inredningsdetaljerna tycker jag, här är en del av min fashion och stil-litteratur.
Fint att blanda liggande och stående.
Otrolig fotobok - ett tips; Peter Hujar
Askar, askar.
Gammelskänken med tofs i trä.
Min barndoms skåp faktiskt, var så otroligt imponerad av lönnfacken och alla de små lådorna med skatter i.
Min påbörjade tavelvägg som ska växa sig större, letar även en möbel till den väggen, men Kiddets springcykel är också ett fint blickfång.

4 kommentarer:

YF sa...

Så himla fint och trivsamt, man blir liksom lugn o inspirerad samtidigt i eran lägga.

Jenny sa...

Superfint! Hoppas att man får komma och hälsa på snart...

marit sa...

Hej, vad fint ni har det! Inspirerande! Kul att ses sist, även om det var kort! Såg att Walid Raad blev vinnarn! Gött tycker jag, en favorit!

Kram M

Garderobenmin sa...

YF - bra kombo! Tack ;-)
Jenny - välkommen bara!
Marit - Tack ;-) Ja det ska bli spännande att se honom ställa ut på centret. Hälsa L, Kram.