torsdag 21 april 2011

bland ladies och blommor

Som sagt, jag har turen att ibland få följa med ett gäng fina kvinnor till olika roliga destinationer. Allt handlar om att utbilda sig om saker som man inte har så bra koll på, göra gott och träffa människor som man vanligtvis inte träffar. Tidigare har jag tex varit på studiebesök på överförmyndarmyndigheten och lärt mig om ensamkommande flyktingbarn, om att vara god man mm. Överraskande intressant och bra att ha kunskap om. Igår gick besöket till en handelsträdgård här i Härnösand, Wedins Handelsträdgård. (wedinstradgard.se)


Kvällen började på allra bästa sätt, en ljuvligt vacker gravid donna bjussade på Moet ur jumboflarra. Va! Då blir man ju glad på mer än ett sätt. Kvällsolen sken och ingen behövde tvivla på att våren kommit till Härnösnad.
Trädgårdsmästaren Michael visade oss runt i alla olika växthus och fick svara på en uppsjö av frågor från mer el mindre kunniga hobby-odlare. Som vanligt när jag kommer in i ett växthus vill jag bara byta kariär och sticka händerna i jorden, trädgårdsmästare och florist är mitt mycket romantiserade "flykt-yrke". Ni vet, det man drömmer om när allt är lite för mycket. Har ni något flykt-yrke?

Det diskuterades pelargoner. Många av oss fann det en smula lustigt att pelargonen blev hipp och het precis när vi var i 35års åldern....till skillnad mot förut då den var töntig och vi var i säg 18års åldern. En sån tur, nu slipper vi vara tant och kan istället fortsätta på vår bana som unga, hippa och heta med coola intressen...

Kvällsljuset var så vackert och växthuset såg nästan lite si-fi ut med alla svävande krukor.

Vilket lyckorus i skallen när man hittaren liten rosa konvalj i kruka som doftar som en hel skogsbacke konvaljer.

Hortensia, en av de bästa blommorna. Har ni sett Mulberry-reklamen?


Tack för en fin kväll ladies och tack för att jag får gästa er.

5 kommentarer:

Cilla sa...

Åh, vilka underbara blommor. Fantasiskt att få ta del av så olika saker, man trampar mest runt i samma spår annars. Det är konstrunda nere på österlen i påsk, tror att jag ska ge mig iväg på en tur och vidga mina vyer. Tack för en inspirerande blogg. :)

YF sa...

Tack själv fina du!!

Garderobenmin sa...

Cilla - visst är det vackert! Kul att du gillar bloggen. Konstrundan här uppe är senare av klimatmässiga skäl men när den är så ska jag också ta en runda. Underbar företeelse! Glad Påsk.
YF - ;-)

Linda-Marie sa...

Vicka bilder!! Å Tack för igår. En särdeles Glad Påsk önskar Prinsessan av Pelargonien....

Garderobenmin sa...

L-M - Tack och det är jag som ska tacka! Glad Påsk och hälsa familjen / Lilja Konvalj