fredag 21 september 2012

Äppelpäppel


Idag plockade vi äpplen, jag å kidsen. Jag har ett superenkelt äppeldrycksrecept som jag tänkte dela med mig av. Kiddet, som är 5, hjälpte mig att göra iordning allt.
5 kg äpplen
6 liter kallt vatten
4tsk citronsyra
6 kryddmått natriumbensonat
Klyv alla äpplen på mitten, i mindre bitar om du ids men det behövs inte. Därför kan kidsen hjälpa till, klyva ett äpple rakt av kan hen ju göra med en matkniv typ. Lägg alla äpplen i en stor ren hink. Blanda i citronsyra å natriumbensonat i vatten å häll över äpplena. Låt hinken stå svalt i 4-5 dagar. Jag brukar täcka med en ren kökshandduk. Sila sedan bort äpplena och tillsätt 1 hg socker per liter vatten. Häll upp på flaska och förvara svalt. Jag brukar späda med en tredjedel vatten när den ska drickas.

3 kommentarer:

Birgitta sa...

det lät gott, måste testas:)
Härrom året så provade vi göra egen must, det gick inge bra:(

Garderobenmin sa...

Birgitta - den ÄR supergod, bara ren äppelsmak.

AnnaK sa...

Det ska testas! Vi har plcokat ner alla våra äpplen idag och efter att ha gjort en paj och torkade äppelringar så tog fantasin slut!
Kram på er!