söndag 13 mars 2011

15 – Favorite male character

Min favorit bland de manliga personerna i böcker jag läst??.....då säger jag Hercule Barfüss fr Kärlekens vidunderliga historia av Carl Johan Wallgren och Fantomen (jo, serier räknas;-) Jag minns även att jag blev väldigt förtjust i den kaldeiske magern Anjalis, från Marianne Fredrikssons bok Den som vandrar om natten. Någon som läst? Gillar? Den är rasande bra!

Det är helt ok att le lite överseende åt min Fantomen-fetisch men saken är att mitt historieintresse är starkt förknippat med Fantomen och hans äventyr. Krönikorna, alltså berättelserna som Fantomen ofta sitter i grottan och läser för barnen, sig själv eller typ Guran är inskrivna i vår riktiga historia och med Fantomen fick jag besöka franska revolutionen, antika Egypten, 2;a världskriget plus många andra epoker och händelser. Jag gillar bara krönikorna, vill inte läsa de som handlar om nutid och banditer i djungeln - för verkligt för en struts som mig ;-)

Inga kommentarer: