onsdag 2 mars 2011

Day 10 – Favorite classic book

Någon jag gillar mycket gillar mina bokfunderingar, det gjorde mig så glad, trodde att det kanske var lite trist för alla utom mig, men då så - jag öser på med en till!
Bästa klassikern, jag antar att det är litteraturhistoriens "godkända" jag har att välja på. Jag har läst några, inte många. Vissa tvingade jag mig igenom pga av litteraturvetenskapens tentor, andra har jag läst med glädje. En av dessa (som iofs ingick i litt.vets läslista) är Swanns värld, första delen i På spaning efter den tid som flytt av Marcel Proust. Den var vacker och magisk, skön att befinna sig i men inget jag kunde slöläsa.
En svensk klassiker som jag minns att jag njöt av att läsa var Kejsaren av Portugalien av Selma Lagerlöf. Helt fantastisk och väldigt tragisk. Filmatiseringen är också oerhört bra.

Inga kommentarer: