måndag 21 mars 2011

Day 21 – Favorite book from your childhood

Bästa boken från barndommen. Min barndom var lång och underbar så jag tar några exempel i kronologisk ordning.
Jag minns Alfons med stor glädje, älskade att låna böckerna på bokbussen (som min faster körde, vilket faktiskt är ett litteraturminne helt i sig själv) men får även en ljuvlig nostalgi-overload när Kiddet tittar på Alfons.
Ronja, kanske min första kvinnliga idol? Vem den första idolen var....hhm, jag tror att det ligger lika mellan Fantomen och Leonard Choen ;-)
Sedan kom läsförmågan igång och jag plöjde 5-böcker på löpande band. Så underbart att jag får gåshud när jag tänker på det.
Kitty såklart, denna skräplitteratur som banat väg för mitt stora läsintresse och som jag övade upp min läsförmåga med (jag läser väldigt fort). Kommer ihåg en fjällsemester när jag var typ 9? Då jag nästan dog av lycka när jag klättradeupp på loftet där jag skulle sova i stugan vi hyrt och hittade en hylla full med Kittyböcker, åkte inte mycket skidor det sportlovet.

1 kommentar:

YF sa...

Åh, Fem, Kitty och bokbussen, nostalgin verkligen haglar! Mycket Alfons här hemma med, både som bok och ljudbok. Hur bra som helst.