tisdag 16 november 2010

stickat är uniformen

Ju äldre man blir ju mer sanningar inser man, jag, inser jag om mig själv. En sådan sanning är att jag inte mår bra utan umgänge med andra människor, jag behöver höga doser av kommunikation och interaktion, faktiskt nästan varje dag. Jag är inte en sådan människa som behöver ta det lugnt, jag behöver inte tagga ner, om det inte krävs av mig fysiskt för att jag är sjuk eller så. Icke vald ensamhet är mitt allra sämsta, tom när jag väljer att vara själv kan det göra mig tokig. På måndagar försöker jag att inte boka in något utan bara vara hemma med kids och i den mån det går vila. På måndagkväll känns det alltid lite tyngre, tröttare, trots att jag vilat mer än andra dagar. Idag, när jag flängt runt på både öppna förskolan och en kort sväng på stan känns livet mycket mer tipptopp. Jag behöver träffa människor, behöver fylla mina dagar, min drog är folk. Jag får ofta frågan, "men hur orkar du hålla på", eller kommentaren "men orka!". Vissa dagar, när natten haft lite för få sömntimmar tänker jag ofta att kanske borde jag stanna hemma och vila men jag vet att jag mår bättre av att ge mig ut. Sömn är en sak, ensamhet en annan. Missförstå mig inte, jag kan verkligen njuta av en kväll helt solokvist, el en fm själv i lägenheten men det är när jag är pigg och vill greja med saker. Just nu är jag iof bebistrött och skulle gärna ha lite mer sovmorgon med Maken el en barnfri natt som inte föregås av fest men annars vill mitt pigga jag gärna hänga och göra och träffa. Hej och hå, babbla på.

Tillägg; Observera, stress är något annat än aktivitet. Stress gör oss sjuka om vi inte kan hantera den. Jag vill umgås men jag tar det gärna lugnt undertiden ;-) Öppna förskolan passar mig ypperligt, kaffe och en massa härliga kvinnor (och några män) som gärna pratar och leker bort en halvdag.

Idag har jag hängt, gjort och träffats i Makens ulltröja fr H&M, jeans fr Cheap Monday och skor fr Whyred. Stickat är lösningen just nu, det är kallt här i norr och kallare ska det bli.

4 kommentarer:

Snart tretti sa...

Jeg er så enig med deg! Jeg blir smått gal og utstlitt av å være alene en dag.. Nå har Erika vært syk noen dager og vi holdt oss inne mandag og tirsdag. Jeg blir grinete og sur av det.. Stakkars Mannen.. I dag er hun pigg og jeg må UT og møte folk:)

Ha en fin mammaledig onsdag med kaffe og mennesker:)

Garderobenmin sa...

Grommis - härligt att hon är frisk nu din bebbe. Själv vänta jag hem min stora tjej nu, med feber och snuva.... Ingen kaffe med mammorna idag alltså ;-( Tack och lov för internet och alla blogg"vänner"

B sa...

Haha, jag är också lite så, och även att det ska hända saker hela tiden. Panik först när bebin kom och jag inte hade rutinen för att gå ut eller träffa folk utanför hemmet, men nu funkar det bättre, och jag har också dragit ner på takten, så det kryper inte i kroppen längre :-) även om jag längtar efter jobbet lite, hehe!

Garderobenmin sa...

B - man (vi) måste se till att må bra själva först, hitta vårt sätt att mamma oss, annars mår ingen i närheten bra. Kidsen mår inte heller bra av isolering, oavsett vad bvc säger ;-) Jag saknar inte jobbet ännu...men jag saknar mina jobbkläder.....eeh ;-)