fredag 1 oktober 2010

hemma bäst

Japp, hemma efter mitt dygn i huvudstaden. Det var härligt och riktigt roligt. Arty party hela kvällen, hela branschen var på Moderna plus lite andra coolingar och div storbloggerskor. Kul! Mastig utställning, omöjlig att ta sig an under ett vernissage, mycket kändes spännande. Kajsa Dalbergs verk är det som direkt dyker upp i tanken om jag tänker på utställningen. Så här skriver Moderna om verket.
Ett eget rum/Tusen bibliotek är titeln på Kajsa Dahlbergs verk, tillika en omarbetning av Virginia Woolfs feministiska klassiker A Room of One’s Own från 1929, i svensk översättning av Jane Lundblad 1958. I arbetet med verket har Dahlberg lånat och gått igenom samtliga upplagor av Ett eget rum som varit tillgängliga på svenska bibliotek, för att sedan studera och kopiera de kommentarer och understrykningar som läsare gjort i dessa offentliga exemplar.
Det är något med kombinationen av konst, gamla böcker och Virginia Wolf som triggar något hos mig. Spännande.
Jag åkte direkt från tåget till två vernissage. Ingen tid för ombyten alltså och därför fick det bli en bekväm stass, utan klumpig ytterjacka att släpa på. Lite höstig och kul va...lite Peder Lam ;-)
Den fantastiska jackan sydde min farmor för typ 70 år sedan, i ull med rara broderier på. Blusen är ett gammalt fynd fr H&M som jag gillat länge. Tycker om att man knyter en rosett i sidan och att den knäpps med klädda knappar. Byxorna är Monki och kilklackarna Wera.

Story var fint som vanligt, bara handfaten gör mig på bra humör. Denna gång kunde jag titta ner på innergården.

Idag hade jag det stora nöjet att frukost-detjta en av mina raraste bästisar. S-Fab var som alltid förtjusande söt och cool och det var underbart att ses. I november ses vi igen! Jag hade packat ner kläder som inte tog någon plats i väskan (reste ner med endast en stor handväska!). Byxor fr Monki, ribbat linne fr H&M, tunn kavaj också H&M och klackar fr Wera.
Hotellfrukost, mitt bästa.
Eftersom jag och vännen hade så mycket prat i oss så hann jag inte ut till Fotografiska. Istället spatserade jag ner till Marc och kollade in hans nya affär. Både jag Maken fick påsar! Sedan var det tåg och hemresa som gällde. Skönt att det bästa med att åka bort är att komma hem.

Inga kommentarer: