fredag 1 mars 2013

Y-salong 2013 - go see

Förra helgen var vi på vernissagen av Y-salong, vårt läns stora konstutställning som går av stapeln vart tredje år. Över 500 bidrag skickades in till juryn för bedömning denna omgång, varav ca 50 nu ställs ut på vårt länsmuseum, Murberget. är ni i närheten rekommenderar jag verkligen ett besök. Alla möjliga genres finns med, måleri så klart, foto, video, skulptur, installation, emalj, glas, textil och olika kombinationer av ovanstående. Mycket är verkligen riktigt bra. Här syns några av mina favoriter....dock har jag många fler men det var svårt att fota pga av allt folk i lokalen under vernissagen. Ber även om ursäkt för undermåliga bilder. Överst ser ni Anna Norvells Pink t-shirt, mer av hennes arbeten här, klicka på verk-namnet för att se en proffsigare bild av verket. (Tips fr kulturcoachen; Nästa lördag öppnar även en soloutställning med Norvell på Konsthallen i Kramfors.)
Viktoria Melinders installation November. Smart, humoristisk och vacker och en av mina favoriter på salongen. Avtryck från dagens kaffekopp, kanske ett glas vin eller något annat, urklippt från en bordsduk, en ruta för varje dag i november. Vissa av avtrycken har broderats med guldtråd så att de i det närmaste ser ut som små fantasi-blommor eller början på en bild i ett stort broderi.


Sture Månssons Torp. Väldigt mycket Västernorrländsk vårvinter för mig. Ett ganska lågmält verk som direkt gjorde ett starkt intryck på mig.
Mikael Arvidssons Mette och bredvid den lilla Morkullan, båda fotografi i emalj. Jag gillar emalj överlag och speciellt när fotografi är inblandat. Detta känns skirt och kraftfullt på samma gång, flyktigt men ändå beständigt.

1 kommentar:

Librarybeth sa...

Norvell var riktigt bra, kollade in hennes sida! Gillade också den nedre i emalj!