måndag 27 januari 2014

MBFW14 - Busnel

Det är modevecka i huvudstaden, alltid inspirerande och roligt att följa. Jag tycker faktiskt att under modeveckan i Sthlm går det både att inspireras av det som händer på catwalken likväl som av personerna bredvid. Internationellt sett är det oftast bara personerna bredvid som når fram till mig...i efterhand brukar jag ju iof hitta några favoriter bland visningarna men det tar mer tid, streetstyle är mer direkt. Hur som, MBFW var det ju. Jag vet att Busnel visat idag, ett märke med grunden i det stickade men som även viker av i sidenblusar och annat ljuvligt. Vuxen lyx med någon slags coolhet.....mycket tack vare Marina Kereklido, märkets konstnärliga ledare. Hon själv förkroppsligar just det tycker jag, vuxen lyx och coolhet. Här en bild fr elle.se när hon intervjuades om kollektionen, i all sin enkelhet ser hon helt smashing ut i sin lyxiga vita, slappa men klädda kofta.
Hon beskriver kollektionen som lös och ledig, stora kappor, koftor och tröjor (gillar!). En del av kollektionen är i sweatshirt vilket är nytt för i år. Inspirationen kommer fr HC Andersens Den ståndaktige tennsoldaten, där både soldaten och ballerinan inspirerat och kontrasten mellan det feminina och maskulina. She had me at "siluetten är löst sittande, större och ledigare". Ser verkligen fram emot att hitta bilder på visningen i morgon.

Pic; Emma Svensson för elle.se

Inga kommentarer: