tisdag 19 april 2011

Dagens

Ett tips på matfronten. Vi försöker gå tillbaka till GIandet efter en helg av....inte GIande. Idag blev det smörstekt sallad&gurka med lax igen, receptet ligger under Äter. Idag åt vi det till ungsbakad feta (har ni testat?) och en ärtpuré som jag hittat hos Nigella. Koka typ tre vitlöksklyftor med skal i ett par minuter, ta upp dem och ta bort skalet, släng ner i vattnet igen, tillsammans med ett gäng frysta ärtor (idag tog jag kanske 2 1/2 dl), koka i ca 3 minuter. Häll av vattnet, släng i en klick smör, ca 1 dl creme fraiche plus salt och peppar. Jag har även lagt till en skvätt citron, helt på eget bevåg, tyckte att det behövdes lite syra. Mixa hela rasket till en puré, servera ljummen till laxen. Fetan slår jag in hel i ett foliepaket med en skvätt olivolja, lite peppar och ev ngn ört. Till kött bakar jag den med några skivor tomat men inte till lax. In i ugnen i ca 5 min, också god att servera om den får svalna bara lite och bli lite mer ljum än het. Gott till det mesta.

Pic; nigella.com

4 kommentarer:

B sa...

Gött det lät så här när man ligger i sängen o ska söva, mmm! Behöver uppenbarligen även lite mattips för o fläska på en halvåring som knappt börjat äta än, har du nåt att komma med på den fronten också månne du streetsmarta?

Garderobenmin sa...

B - Å det är trixigt det där med små minis och mat. Min första vägrade ju det mesta, speciellt allt jag gjorde själv. Det som gick i bäst i början var majs och potatispuré, på bruk alltså. Även palsternackspuré vill jag minnas. Det gäller väl att få igång aptiten och det sägs ju göras med ngt sött så majs är väl fiffigt där. Den nya bebben gillar i princip allt om hon är frisk. Väl kokta makaroner är en bra grej att lägga framför dem på bordet så kan de lära sig att plocka med matens själv och försöka få in i munnen. Kram.

B sa...

Åhåhå! Se där fick man allt ett par bra tips! Fick en feeling för att mini gillar att dricka ur glas, så jag hällde upp lite välling i ett glas, och det slank minsann ner, till skillnad från nappflaskan som inte är populär. Kraaaam!

Garderobenmin sa...

B - se där! Heja heja!