onsdag 6 april 2011

ngn slags diet

Vi GIar lite här hemma, fast maken toppar vissa måltider med Kiddets överblivna pasta ;-) Efter helgens kalasande kända jag att det var på tiden att göra något åt sockermonstret som har mig så i sitt våld, mitt gift är vetemjöl, jag älskar bullar, kakor och bröd. Visst, jag kan gilla godis också men det är mycket enklare att låta bli. Bröd däremot, helst vitt och fluffigt. Så nu vill jag alltså få suget ur systemet. Det kräver lite planering om jag ska göra sånt här. Gi-måltider har jag inte riktigt en sådan vana vid och jag måste äta goda saker annars blir det så in i bänken deppigt. Därför började jag med att göra en matlista på ca 10 rätter, genast kändes allt enklare. Katarina som inspirerar mig med sin inspirationsbloggen.se ville att jag skulle blogga maträtterna så då gör jag det, en liten mat-följetång.
I måndags testade jag en ny maträtt, mycket lyckat. Stekt lax med smörfräst gurka. Komponerad på följande sätt; stek tärnad, skalad och urkärnad gurka med skivad rödlök i smör, på medelvärme i ngn minut. Innan servering vänder man ner bitad isbergssallad, dill och kapris, plus alt och lite peppar. Salladen behöver bara bli varm. Laxen i portionsbit steker du bara i olja och lägger ovanpå gurk och salladsfräset. Vi åt keso med strimlad purjo till, pressad citron, groddar och ärtskidor stod också på bordet. Smaklig!

Receptet hittade jag i Ica Kuriren och bilden har Patrik Cederman tagit.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Ah, låter ju supergott! Måste absolut provas! Nu blir jag riktigt peppad att köra lite hårdare LCHF. Tack!

Fick tid hos frissan fredag fm, har vägrat ta av mig mössan idag. Så inget kyrkis för mig.

Återigen, du var superfin i håret!

Garderobenmin sa...

Katarina - det var gott! Kul med smaker som inte smakar som allt annat man är van att äta. Kul att du gillar hårfärgen, jag blev faktiskt supernöjd. Nougat liksom!