torsdag 12 december 2013

Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet - sannerligen

Såg hos en av mina vardagsfavoriter Försök att inte se så snygg ut, att hon uppmärksammade P3s Musikhjälpen, som i år väcker vårt medvetande och samlar in pengar till temat Alla tjejer har rätt att överleva sin graviditet. Känner att jag vill hojta till om det också.

Om jag levat för typ 50-70 år sedan...eller om jag fötts i ett fattigare och mer underutvecklat land än Sverige hade jag förmodligen inte överlevt mina två senaste graviditeter. Ruskigt att tänka på, att livet skulle ha slutat när något så underbart började, att livet skulle ha slutat med panik, kaos och den svinigaste smärtan. Akut havandeskapsförgiftning och ett akut kejsarsnitt, det klarade den svenska sjukvården galant, mina personliga hjältar barnmorskorna och duktiga läkare hjälpte oss igenom båda pärserna. Efter några veckor bleknade våra otäcka minnen (även om vissa sitter fast hårdare) och vi fortsatte leva och ha det underbart. Tackar min lyckliga stjärna för att min plats i universum blev just här, i detta trygga land där vi oftast är omhändertagna när det verkligen gäller.
Jag kan även, utan att ens fundera många sekunder, komma på många vänner och barn till vänner som säkerligen inte heller skulle överlevt en graviditet el förlossning om de fötts i ett låginkomstland. Huga och fy fan! Därför hojtar jag till er här, ge en peng, liten el stor, för att alla tjejer ska få överleva sin graviditet.

Detta räcker tex våra slantar till;
50 kronor kan räcka till 50 plasthandskar som minskar risken för infektioner vid förlossningar.
50 kronor kan räcka till ett års förbrukning av preventivmedel.
100 kronor kan räcka till medicin som förhindrar förblödning vid 100 förlossningar.
100 kronor kan räcka till att fyra kvinnor får gå på kontroller hos en barnmorska under sin graviditet.
200 kronor kan räcka till en begagnad cykel som en barnmorska kan ta sig fram till kvinnorna på.
200 kronor kan räcka till 14 förlossningskit för kvinnor som inte kan ta sig till ett sjukhus
100 kronor kan räcka till ett stetoskop som barnmorskan använder för att se till att mamman och barnet är friska. 
Fatta, ynkliga 100 kronor räcker till medicin som räddar 100 tjejer från att förblöda vid sin förlossning, 100 kronor!
Här kan du läsa om hur du kan bidra; Lets help!

Inga kommentarer: