torsdag 12 december 2013

¨Berätta om¨ LUCKA 12 - berätta om musik som inspirerar dig

Om musik inspirerar mig (inspirera är ett stort ord) så är det genom ordet, texten. Jag tillfaller således kategorin text-människor. Om jag däremot vill bli peppad el upplyft...igångsatt, då krävs inte lika mycket av texten men dess mer av melodierna. Gladpop, gärna svensk på svenska, fast också rock. Springer tex vädligt bra till Glasvegas, Foofighters och Springsteen. Blir på festhumör av gamla Wanadies-låtar och kommer i skön stämning av Cardigans. Men som sagt, inspiration det får jag av ord (mest egentligen av bild men det var ju inte uppdraget att skriva om). Jag har alltid sjungit på Winnerbäcks låtar, älskar Stefan Sundström, har ett speciellt förhållande till Lisa Ekdals första skiva, gillar många av Lisa Nilssons låtar men jag tycker att det är kul med både Taube och Bellman plus mkt annat från den svenska visskatten, ...och motsatsen, alla de nya ordkonstnärerna vi har i vårt musikaliska Sverige Oskar (Linnros), Danne (Adams Ray), Säkert, Veronica Maggio mfl. Väldigt bra musik och mkt välarbetade och finurliga texter. Sedan finns det ju artister så coola att jag knappt törs nämna dem här på min medelålders blogg, jag menar Linda Pira och tex Lilla Namo är ju faktiskt beyond imponerande.

2 kommentarer:

Malin sa...

Här undrar jag bara hur du förhåller dig till Eva Dahlgren?

Garderobenmin sa...

Fantastisk - på fler sätt än ett....men hon har aldrig varit på rätt ställe vid rätt tid för mig. Märkligt det där.