onsdag 18 december 2013

¨Berätta om¨ LUCKA 18 - berätta om en historisk person som inspirerar dig

Sigrid Hjertén, Ateljéinteriör, 1916
Det var svårt att komma på vem jag skulle skriva om idag....har nog fortfarande inget klockrent svar...tror att jag mer inspireras av nutiden däremot fascineras jag av dåtiden. Dock svarar jag ändå kvinnliga pionjärer inom konsthistorien. Som tex Sigrid Hjertèn, (min favorit som jag skrev mitt examensarbete om i konstvet.
) med sin fantastiska och modiga konst och det tragisga livsödet. Eller varför inte coola Artemisia Gentileschi (1600-tals konstnär, en av sin tids mest kända men som av någon underlig anledning, troligen avsaknaden av en penis, har hon fått stå tillbaka i historieböckerna.) Google it!
And many, many more.

Kalendern är Emilys!

1 kommentar:

Librarybeth sa...

Hjertén! Minns när jag läste en väldigt bra biografi om henne, många år sedan nu. Och sedan kom att prata med min farmor om konstnärinnan och hennes levnadsöde.
Ett sånt där fint "prata-om-bok-minne" för mig.