lördag 28 maj 2011

Lördag i stan - vernissage

Jag och mina tjejer är ensamma i stan i helgen och vi har det faktiskt hur mysigt som helst. Idag har vi varit på vernissage för Konsthallens sommarutställning, helt fantastiskt fin var den. Gå och se!!! En gång per år bjuder Härnösands konsthall in en el flera konstnärer att göra egna verk i kontexten av Qvistska samlingen (som är en konstsamling som donerades av syskonen Elna och Nils Qvist till Härnösand på 60talet och som konsthallen har hand om). I år är det Anna Renström och Cecilia Aaro som ställer ut.
Härnösands konsthall är en liten juvel mitt i stan, förutom konsten så är huset i sig mycket vackert.

Kultur-kid 1! Hon letade statyer, hittade två guld och en vit sten.
Cecilia Aaro presenterar ett av sina verk som om jag minns rätt heter Mirakel. Väldigt fint, speciellt för en mönsterfanatiker som jag.

Cecilia Renström pratar om sin del av utställningen. Fantastiska oljor, stora, lite blurriga.....med en stark fotografisk känsla.
Gjorde direkt kopplingen till Helmer Åsslund, en stor Ångermanlands-skildrare.
Lycklig i själen blev jag när jag fick se att en fin Einar Jolin hängde på väggen, ur Qvistska samlingen.
Kultur-kid 2. Kollar prisistan.

En fin Otte Sköld, med världens bästa namn. La Petite élegante, fr 1923.
Bara ljuset är värt ett besök.
På första våningen ställer Linda Lasson ut, jag blev helt såld på hennes broderade tavlor. Humoristiska och väldigt fina.

4 kommentarer:

B sa...

La petit elegante, det måste väl va du! Hehe! Nu ska jag sova, kvällssurfar lite bara. Totalt slut efter morsans day out igår!

Garderobenmin sa...

B - jag eller Kiddet - its a tie ;-) Party alltså, great!

Linda sa...

Tack så mycket det var väldigt fint skrivet. Har inte sett detta inlägget innan. Tack så mycket.
Linda Lasson

Garderobenmin sa...

Linda - åh det var så lite, dina grejer är mycket fina, intelligent konst...och rolig.