söndag 4 december 2011

Julfest - årets upplaga

I tio år har jag och Maken haft en stor julfest varje år, traditionen har flyttat med oss vart vi än bott och vi kalasar nu i vår tredje stad. Storleken har varierat, ett tag trängdes upp emot 60 pers i vår första lilla trea i Göteborg, historiska saker har hänt på våra julfester, tex har vi hjälpt två äktenskap på traven genom att ha julfest. Inte dåligt det! Igår var vi ca 40 glada själar som hängde i gäng här i lägenheten i Härnösand, gamla och nyfunna vänner, ungar, svärisar och grannar. Och såklart välkomnade vi med bubbel. Jag gjorde en liten skåpsinventering tidigare på dagen och kände mig rätt nöjd över att jag kan bjuda 32 personer på soppa i riktiga soppskålar och tallrikar och över 40 personer på bubbel i riktiga champagneglas....dock måste jag se över vinglas-förrådet ;-)
Vi brukar svänga ihop en stor buffet med massor av smårätter men iår kände vi (jag) mig lite tröttare och förenklade menyn ngt. Vi bjöd på min tomatsoppa (har lagat den i över tio år så receptet är förfinat till perfektion......;-), och i soppan klickades en chevre och timjanskräm. Till soppan bjöd vi på en uppsjö av olika charkuterier, ostar, oliver, pickles och goda nybakta bröd (ej av oss själva). Istället för dessert bjöd vi på kaffe, pepparkakor med stilton, choklad, frukt och hemlagat godis som en av gästerna hade med sig.
Jag roar mig gärna med att fixa buketter och blomsterarrangemang själv, köper blommor i bunt och binder själv. Nejlikor är en favorit, men då i stora buntar och allt i samma färg, de fyller upp så bra och står hur länge som helst. Men igår gjorde jag små bordsdekorationer med ljus och blommor på silverfat. Jag köpte vanlig björnmossa (grön) och stack ner nejlikor och knoppar - superenkelt och fint.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad roligt! Har funderat själv på att anordna sådan fest nästa år. Kan du inte dela med dig av tips på vad kvällen har för inslag? Eller sätter ni er bara till bords och låter kvällen bli vad det blir? Skulle vara spännande att höra!

Garderobenmin sa...

Vi börjar med bubbel som fördrink, alla får mingla i typ 40 min, det behövs lite tid så att alla hinner hälsa på varandra och vi som värdar hinner göra klart för mat.Sedan kör vi som sagt oftast buffét-varianten. Iår dukade jag upp maten på köksbänkarna och soppan fick stå på spisen med chevrekrämen bredvid. Alla går och tar mat själva och sedan får man leta efter en plats att sitta på. Vi har både köksbord och matsalsbord, plus en soffa i arbetsrummet/biblioteket och soffa plus andra sittplatser i vardagsrummet. Jag och några till satt tom vid dotterns skrivbord på lägre pallar. Man sitter som sagt lite här och var. Sedan får maten ta tid så kan man som värd också ta det lugnt. Efter några timmar med härlig musik och mingel dukar jag fram kaffe och gotta. Kvällen kan egentligen sammanfattas med god mat, dryck, vänner och bra musik. Ha så kul!

sofie sa...

vilken underbar tradition!

Jenny sa...

Åh, lite avis... :-) Men vad härligt det såg ut!

Librarybeth sa...

Vilken härlig fest! Gillar den sortens partaj, både att vara gäst och värdinna!!!

Erika sa...

Låter som en härlig tradition! Å så blev jag väldigt nyfiken på den perfekta tomatsoppan, du kan inte tänka dig att dela med dig av receptet? :)