torsdag 15 december 2011

LUCKA 13 - berätta om en favoritsak i ditt hem


Mitt samlade svar blir vår konst, här följer ett axplock....ber konstnärerna om ursäkt för de långt ifrån perfekta bilderna av deras fantastiska alster.
Först ut, en av min topp tre favoriter....kanske min absoluta favorit just nu om jag tänker efter. Ett fotografiskt verk av den omåttligt talangfulla amerikanska/österrikiska duon Cooper&Gorfer, detta fr serien My Quiet of Gold, en resa till Kirgizistan ligger till grund för arbetet. Här finns en filmad intervju med duon där de pratatr om just detta projekt. Kolla in!
Min lilla skulptur i återanvänd mässing(?) av Petter Mozard aka Svarte Petter. Jag älskar min lilla dam och drömmer om en stor skulptur av Mozard.
Min bokgubbe av den ångermanländske konstnären Olle Gustavsson, en älskad bröllopspresent från mina föräldrar.
Delar av min tavelvägg där allsköns konstnärer och tekniker blandas, nyast är den lilla svartvita längst ner till höger, verket Drama av Sandra Berg.
Sist ut, vår stora pjäs av Marit Ilis, en bröllopspresent även den, från konstnären. Hänger alltid på bästa plats var vi än bor! Har en till av Ilis, lika stor men annat motiv, de utgör riktiga praktexemplar i vårt hem och är ständigt en källa till konversation. Ilis har även gjort den roliga versionen av Grindslanten som hänger i tavelväggen, också en riktig samtals-startare hos oss.

Som sagt, samlingen har vuxit med åren och detta var ett axplock....mest baserat på vilka verk som hängde i någorlunda ljus för fotografering......jag älskar all vår konst!

6 kommentarer:

Librarybeth sa...

Underbar läsning och väldigt vacker konst! Jag önskar att jag var mer insatt i ämnet.... och att jag engagerade mig mer för att välja något till vårt hem! Tack för inspiration, liten!

Garderobenmin sa...

Librarybeth - Kul att du gillar det! Bara man kommer igång så brukar man hitta grejer lite här och var. Vi köper aldrig speciellt dyrt, letar mer lokalt och mindre etablerat.

Vesnas vardag sa...

Vad orginellt och fint, vacker konst. Är inte heller så inne på konst. Vi har mkt tavlor som mannen invisterat i, som inte kommit upp. Helt galet. Allt är till och med snyggt inramat. :)

Garderobenmin sa...

Vesnas vardag - men skämmes som vi säger i norr. Plocka fram å häng upp!

marit sa...

hello, vilket smicker! Vad gött att ni köpt hus!! Hurra!! Hoppas att allt är bra med er, och att ni får en finfin jul! Vi håller sakteliga på att anpassa oss till barnfamiljslivet, blir mysigare för varje dag. Kram kram och god jul M

Garderobenmin sa...

marit - ååh hej fining, grattis till miraklet! Fantastiskt! Längtar tills vi ses igen, hälsa L. Kraaam!!!